אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון מקיף יותר מאשר האבחון הדידקטי. בתהליך זה בודקים המאבחנים לא רק את יכולותיו הלימודיות והקוגניטיביות של הנבדק אלא גם את ההיבט הרגשי. באבחון זה בודקים מבחינה פסיכולוגית את הקשיים הרגשיים והנפשיים של הנבדק ואת ההשפעה שלהם על תפקודו. בשל כך האבחון הפסיכודידקטי נקרא גם אבחון משולב מכיוון שהוא משלב את שני התחומים - התחום הדידקטי והתחום הפסיכולוגי והקשר ביניהם. כשלילד יש קשיים רבים בביצוע משימות בבית הספר או שניתן לראות בבירור שהוא לא ממצה את יכולותיו למרות המצופה ממנו, לעתים אבחון דידקטי יספיק על מנת לשלול או לאמת לקויות למידה, אך במקרים אחרים האבחון הדידקטי לא יספיק ויהיה הצורך לבצע אבחון פסיכודידקטי כשמזהים שיש עניין רגשי שמעורב ומפריע לו לממש את הפוטנציאל שלו.
בתחילת האבחון יאסוף המאבחן מידע על הנבדק באמצעות שיחה עם ההורים או קבלת מידע מהצוות החינוכי בבית הספר ולאחר שתתקבל תמונת מצב ראשונית יבצעו סדרת אבחונים הכוללת מטלות שונות על מנת להבין את אופן החשיבה של הילד, על ההתמודדות שלו עם בעיות שונות ועל עולמו הפנימי. האבחונים יבוצעו על סמך גילו של הנבדק ובמקרים רבים יבוצעו בהתאם לבעיה שבה רוצים להתמקד על סמך המידע שהתקבל מההורים ומהצוות החינוכי ועל סמך דברים שהבחין בהם המאבחן בזמן התבוננות בילד בעת האבחונים.
לאבחון הפסיכודידקטי יש שלושה מוקדים
- מוקד תפקוד קוגניטיבי כללי - החלק שבודק את האינטלגנציה של הנבדק ובעיקר בודק מהו הפוטנציאל הטמון בתוך הנבדק ולאן הוא יכול להגיע עם יכולותיו.
- מוקד כישורי למידה - זהו החלק הדידקטי במבחן, בחלק זה בודקים את כישורי הלמידה של הנבדק במגוון תחומים ובתוכם יכולות קריאה וכתיבה, ביצוע פעולות חשבון, הבנת הנקרא, יכולת שיום אוטומטית ותפקודי זיכרון.
- מוקד תפקוד רגשי - בעוד ש-2 החלקים הקודמים נותנים לנו מידע על תפקודי הלמידה, החלק הזה מתרכז בפן הרגשי ונותן נקודת מבט על עולמו של הנבדק. בחלק זה משתמשים בשלל שיטות, אחת מהן לשם הדוגמא היא הצגת תמונה של סיטואציה בה הנבדק צריך להסביר מה קורה בתמונה והנבדק (לצורך העניין, הילד) מסביר מה קורה ובכך הוא משליך על הסיטואציה הניטרלית חלקים מחייו ומאפשר להבין מהי תפישתו של הילד כלפי עצמו וכלפי הסובבים לו.
בסוף האבחון הפסיכודידקטי יתן המאבחן להורים של המאובחן את ההמלצות שלו בכל התחומים, הקוגנטיבי, הלימודי והריגשי. מטרת ההמלצות היא להדריך את ההורים ואת הצוות החינוכי כיצד לסייע לילד במסגרות השונות ובהתווית התכנית הלימודית של התלמיד בבית הספר בכך שהוא יוכל לממש את הפוטנציאל שלו על הצד הטוב ביותר. על מנת להפיק את המיטב מההמלצות יש להתייחס לא רק לקשיים אלא גם לחוזקות של המאובחן כדי שהוא יוכל להשתמש בהן בצורה הטובה ביותר לתועלתו על מנת להתגבר על הקשיים.